Järvenpään Tempur Brand Store

Esittelyssä Järvenpään Tempur Brand Store

Järvenpään Palloseuran miesten edustusjoukkueen taustaryhmä on jälleen paiskinut pitkää päivää, ja tuloksia on yhteistyökumppanirintamalla korjattu jo mukavasti. Laajenevan JäPS-perheen viimeisimpiä uusia jäseniä on unen laatuun panostavan Tempur-ketjun hiljattain Janne-kadulle avaama ”brand store” tai tuttavallisemmin myymälä. Myymälässä tiiminvetäjänä työskentelevältä Pauli Heikkilältä liikeni aikaa haastatteluun yhteistyön tiimoilta.

Tempurin tuntevat varmasti jo useimmat säännöllisesti nukkuvat suomalaiset, mutta unialan ehdottomiin ykkösbrändeihin kuuluvalta ketjulta puuttui vielä tovi sitten järvenpääläinen edustus. Tämä muuttui kuitenkin viime vuoden heinäkuussa, kun Tempur päätti laajentua myös Keski-Uudellemaalle onnistuneen ”pop-up”-myymäläkokeilun seurauksena. Myymälän avautumiseen johtanutta prosessia Heikkilä kuvasi seuraavasti.

– Ensin tosiaan tällä ennen varsinaisen brand storen avaamista järkätyllä pop-up -myymälällä kartotettiin, miten liiketoiminta mahdollisesti lähtisi Järvenpäässä rullaamaan. No se [pop-up] toimikin sen verran hyvin, ja asiakkaita kävi sen verran mukavasti, että todettiin myymälän avaaminen kannattavaksi, kunhan vaan sopiva tila löytyy. Lopulta se löytyikin sitten samasta paikasta, missä meillä oli se pop-uppikin, eli avattiin tähän Janne-kadulle.

Heinäkuun alun avajaispäivän jälkeen varsinaisella liikkeelläkin on Heikkilän mukaan mennyt mukavasti.

– Ihan hyvin [on lähtenyt pyörimään], nytkin on myymälässä asiakkaita, joita kollega tuolla palvelee. Tosi, tosi kivasti oikeastaan. Alussa oli enemmän porukkaa, ja tammikuu sitten esimerkiksi vähän hiljaisempi. Nyt on kuitenkin aktivoitunut taas paremmin.

Erityisesti lisääntyneen paikallisen mainonnan Heikkilä kokee parantaneen myymälän menekkiä, ja JäPS-yhteistyöltä odotetaan tässä luonnollisesti myös vetoapua.

– Lisättiin tosiaan hiljattain mainontaa erityisesti Keski-Uusimaassa. Ensin meillä oli pelkässä lehdessä, mutta nyt lisättiin mainos myös tohon ilmaiseen viikkojulkaisuun. Näiden lisäksi meillä on Postin lehtinen, mikä on oma erillinen mainoksensa ja menee suoraan koteihin. Siinä ei ookaan sit enää mainittu muita brand storeja kuin tää meidän. Luulen, että tästä JäPS-yhteistyöstä on myös meille apua, et ihmiset oppii tietämään vähän paremmin.

Järvenpään liike on Tempurin ensimmäinen Keski-Uusimaan seudulla, mutta suhteellisen läheltä löytyy myös muutama muu yrityksen brand store. Yhteen niistä löytyy pieni JäPS-yhteys, sillä

Jumbon myymälän palvelukseen on luotettavien tietojen mukaan vastikään astellut pitkäaikainen JäPS-hyökkääjä Tomi Mikkonen. Eri Tempurin myymälät tekevät myös tiiviisti yhteistyötä keskenään.

– Järvenpään ja Hyvinkään liikkeet on järkänneet esimerkiksi Nurmijärvelle pop-upin, jossa käy molempien työntekijöitä. Sen lisäksi ollaan mukana useammilla messuilla, ja yhdet sellaiset järkättykin. Ne pidettiin tuossa Triplan aulassa, ja siellä oli sit myyjiä jokaisesta Suomen brand storesta.

Heikkilä kertoo Tempurin viettäneen hiljattain kolmekymmentävuotispäiviään, eli uudesta markkinatulokkaasta ei yrityksen kohdalla voida varsinaisesti puhua. Toiminta Suomessa tuntuu kuitenkin olevan juuri nyt kovassa nosteessa.

– Liikkeitä alkaa olla jo niin monta, ettei ulkoa muista. Olisiko 19 yhteensä ja tänä vuonna aukeaa ainakin yksi vielä lisää, Tapiolaan. Vähän aikaa sitten vietettiin yrityksen 30-vuotispäiviä ja Suomessa on taidettu olla sellainen parikymmentä vuotta.


Terveys edellä

Tempurin menestyksen salaisuus onkin Heikkilän puheiden perusteella melko selvä – yrityksen alkaa ja päättyy nukkumisergonomiasta, ja siinä se onkin Suomen ehdoton ykkönen. Tämän ovat tunnustaneet myös terveydenhuoltoalan toimijat.

– Me panostetaan ensisijaisesti siihen, että unen laatu olisi mahdollisimman hyvä. Toki esimerkiksi brändin ulkoasukin on tärkeä, mutta terveys on se ykkösjuttu. Esimerkiksi uniliitto ja selkäliitto suosittelee vaan Tempuria kuten myös fysioterapeutit; monellahan on niistä myynnissäkin Tempuria. Et toi terveydenhuoltoala on meidän takana, sille linjalle on pyritty lähtemään.

Hyvien yöunien takaaminen ei Heikkilän mukaan vaadi poppakonsteja, mutta on samaan aikaan niin monen tekijän summa, että miestä kuunnellessa tulee lähes tarve ottaa muistio esiin.

– Hyvä unihygienia on siinä ykkösjuttu, eli oikeastaan kaikki, mitä teet päivän aikana. Paljon käytät kofeiinia, millainen valaistus huoneessa on, onko puhtaat ja raikkaat lakanat ja niin edelleen. Optimaalinen makuuhuoneen lämpötila on sellainen 17–19 astetta, eli liian kuuma ei saisi olla. Myös ruoka, esimerkiksi liian kevyt tai raskas iltapala, vaikuttaa. Tärkein on kuitenkin se patja-sänky-kokonaisuus, eli se alusta, millä nukutaan.

Patjan ja sängyn valitsemisen kohdalla Heikkilä korostaa tarpeiden yksilöllisyyttä. Kokeilematta ei voi omasta optimialustasta varmistua, eikä kova ole aina valttia.

– Kyllä se on tosi paljon ihmisestä kiinni, ja sen takia sänkyä ei oikein voi verkkokaupasta ostaa tietämättä asiasta mitään. Sit menee helposti pieleen. Sekin, että kova ois aina hyvä, on vähän vanhentunut sanonta. Se ei todellakaan aina pidä paikkaansa. Siinä tarvitaan just asiantuntija-apua, et katotaan, miten se alusta linjaa asentoa, pysyykö selkäranka suorassa hyvässä asennossa, ja näin.

Työntekijöiden asiantuntemus onkin Tempurin myyntivaltteja, ja sen myös Heikkilä tiedostaa. Siksi yritys arvostaakin työntekijöissään esimerkiksi fysioterapeutti- ja hierojataustaa. Mikäli sellaista ei kuitenkaan löydy, kouluttaa yritys tarpeen mukaan työntekijän työn vaatimalle tasolle.

– Sen lisäksi, että haetaan rekryissä tällaisia henkilöitä, niin Tempur järjestää ihan nukkumisergonomian koulutuksia. Jos meillä on esimerkiksi jälleenmyyjä Iskussa tai Vepsäläisellä, niin ne kaikki koulutetaan. Siitä saa ihan sellaisen nukkumisergonomian asiantuntijatittelin, joka multakin löytyy. Mut vaikka tällainen [fysio- tai hierojataustainen] työntekijä on tosi mieluinen meille, niin vaikkei olisi, niin koulutetaan sitten kyllä.


Urheilu tärkeässä roolissa

Heikkilä kertoo JäPSin valikoituneen Tempurin Järvenpään brand storen kumppaniksi pitkälti miehen ja toisen työntekijän aloitteesta.

– Tää lähti siitä, että haluttiin Järvenpään alueelta paras mahdollinen urheiluseura kumppaniksi. Sit mietittiin lätkä- ja futisjoukkueita, koska ne on tärkeitä lajeja mulle ja Nooa Tenkaselle, joka on meiltä myös tätä yhteistyötä ollut kovasti puuhaamassa. Näitä lajeja on junnusta asti itse seurattu ja pelattu. Sit otettiin JäPSiin yhteyttä, ja seura halusi jatkaa meidän kanssa kommunikointia. Haluttiin tollanen joukkue, ja JäPS tykkäsi ideasta. Oli niin sanotusti win-win-tilanne.

Urheiluseurojen tai urheilijoiden ja Tempurin väliset yhteistyökuviot eivät ole kuitenkaan vain Heikkilän ja Tenkasen tai Järvenpään liikkeen juttu; urheiluyhteistyöt ovat jo pitkään olleet osa Tempurin laajempaa toimintaa.

– Tempurilla on paljon etenkin ihan yksittäisiä urheilijoita, joiden kanssa tehdään yhteistyötä. Wahlströmin Eva oli ensimmäinen isompi stara, ja nyt niitä on vaikka kuinka paljon. En edes tiedä tai muista kaikkia. TPS on varmaan tunnetuin seura, joka meillä on, ihan koko kiekkojoukkue siis. Niillä on ihan Tempurin logot paidan rinnassa. Sit Kataja-Basket on korisseuroista isoin. Mut tää [JäPS] on futisseuroista kovin juttu tähän mennessä. Palautuminen on niin tärkeää urheilussa, että toimii aika käsi kädessä meidän kanssa, eli nää on aika luontevia kumppanuuksia.

Vaikka JäPSin ja Tempurin välinen yhteistyö kirjattiin paperille vasta helmikuun puolenvälin tietämillä, käytiin ensimmäisiä keskusteluja asian ympärillä jo viime vuoden puolella. JäPSin edustajakin ehti ennen sopimuksen virallista syntymästä vierailla pariin otteeseen myymälässä Tempurin toimintaan tutustumassa. Näinpä erinäisistä konkreettisista yhteistyökuvioistakin on ehditty uusien kumppaneiden välillä jo sopia.

– Pelaajat tulee jossain välissä tänne myymälään vähän illastamaan ja kuuntelemaan luentoa, ja katsotaan siinä pelaajille tyynyt käyttöön. Kiva tietysti, jos sänkyä tai patjaakin lähtisi mukaan. Kummipelaaja valikoituu myös jossain vaiheessa.

Pelaajien lisäksi etuja – ja kovan luokan sellaisia – on tarjolla myös koko JäPS-perheelle.

– Sekä kausikortin ostajille että jäppiläisille on kymmenen prosentin alennus normaalihintaisista tuotteista ihan niistä hintavimmista sängyistä lähtien. Et se on kyllä todella hyvä alennus. Muitakin vielä epävirallisella tasolla olevia kampanjoita on kyllä mietitty.

Jokelaan noin vuosi takaperin muuttanut Heikkilä on hieman ehtinyt perehtyä myös JäPSin joukkueeseen ja mies suhtautuukin alkavaan kauteen asiaan kuuluvalla optimismilla.

– Kyllä me täällä myymälässä odotetaan hyvää kautta. Ei nyt ehkä liiganoususta haaveilla, mutta viimeiseksi ei ainakaan jäädä. Sen verran on satsattu, ja joukkue näyttää ihan kilpailukykyiseltä.

Haastattelun lopuksi Heikkilä toivoo, että mahdollisimman moni tulisi käymään Järvenpään liikkeessä ihan paikan päällä, ja mielellään vielä ihan ajanvarauksella. Se onnistuu soittamalla myymälään tai www.sleepcenter.fi/ajanvaraus/ -sivun kautta.

– Heti siitä [sleepcenterin] etusivulta saa varattua ajan tänne meille, kun valikoi vain ensin myymäläksi Järvenpään.


Tempur Järvenpää